selamat meliwati laman ini

www.xesx.blogspot.com

Tuesday, February 02, 2010

Facebook Ciptaan Yahudi

Tapak jaringan sosial, Facebook, Fb, dicipta pelajar jurusan sains komputer gagal menamatkan pengajian di Universiti Harvard, Mark Zuckerberg pada 4 februari 2004. Hampir 5 tahun kemudian, Fb kini dilaporkan mempunyai lebih 175 juta pengguna berdaftar di seluruh dunia.

Hakikatnya, penggunaan Fb menjadi kegilaan masyarakat dunia, tidak terkecuali Malaysia. Ahli politik, ahli perniagaan, artis, pelajar institusi pengajian tinggi, pelajar sekolah, pekerja sektor swasta dan kerajaan, antara pengguna berhubung dan bertukar maklumat melalui Fb. Malah ramai jarang tidur malam kerana taksub ‘melayan’ Fb hingga awal pagi dan kemudian mengantuk di pejabat, mengurangkan produktiviti. Segelintir leka membuang masa bersembang kosong tetapi dilabel ‘berkomunikasi’, justeru perlakuan terbabit diterima ramai. Pada masa sama majoriti mendakwa memanfaatkan fb mengikut keperluan masing-masing.

Pagi tadi, saya mencari maklumat berhubung latarbelakang Mark, saya terbaca beberapa fakta berhubung individu ke 321 terkaya di dunia itu, hartanya USD1.5 billion. Dia dilahirkan di New York, Amerika Syarikat. Ayah dan Ibunya, Edward dan Karen Zuckerberg berketurunan Yahudi. Maksudnya Mark Zuckerberg, Yahudi, sekaligus Fb, ciptaan Yahudi.

Sila klik di sini untuk mengetahui antara tujuan awal Mark mencipta Fb.

Selama ini umat Islam di seluruh dunia memboikot barangan keluaran Yahudi, khususnya produk berbentuk 'pilihan' bukan 'keperluan', mengapa tidak Fb? Saya akur, bagi diri saya, Fb BUKAN keperluan, tapak jaringan SOSIAL terbabit tidak lebih sekadar produk pilihan. Saya mampu hidup tanpa menggunakan Fb.

Entah mengapa, secara spontan bayangan sifat kebinatangan Yahudi antaranya di Palestin muncul di fikiran. Kanak-kanak tidak berdosa ditembak mati, nyawa wanita dan lelaki Islam tidak langsung dihargai kaum dilaknat. Bak bait lagu Michael Jackson, 'let us start with a man in the mirror', justeru, esok, 11 Julai 2009, jam 5 petang, akaun Fb saya akan DITUTUP. Biarpun tindakan itu dianggap hanya meninggalkan sekelumit kesan kepada kaum Yahudi, itu sumbangan saya.

Apapun, tindakan saya ini berbentuk PERIBADI. Keputusan pengguna Fb lain, mungkin berbeza mengikut tafsiran mereka.

sumber:- http://mazidulakmal.blogspot.com

2 comments:

POKTEHZUL said...

Thnx coz singgah kat blog aku..
Kala nak kira banyak teknology komputer ciptaan yahudi.. sebagai contoh microsoft dan Intel adalah produk yahudi.. jadi patut kah kita boikot juga??

yana said...

boikot fb .
HAHAH .