selamat meliwati laman ini

www.xesx.blogspot.com

Thursday, October 30, 2008

Saturday, 1st November 2008: Burning Japan, Singapore


Brutal Terrorism’s tape was released by Black Konflik recently, expect crazy thrashing madness.

The other band is a bit of a mystery to me. Apparently Money is God features one ex-Asbestos member! Now that’s interesting but this one “review” by Tokyo Damage Report is better: “Their set went something like this: Short intro song - 15 minute super heavy, droney, minimal, oppressive, overwhelming, slowly yet constantly changing BEST SONG I HAVE EVER HEARD IN MY LIFE - sudden acoustic, awful little indie pop song FOR NO REASON WHATSOEVER…”



Thursday, October 23, 2008

lepak di starbucks

hari nie khamis...malam jumaat aku & faiz beristirehat di Star Buck Seberang Jaya mmg bosan la.. x de aktiviti cuma just tenet je...
:- Starbucks Coffea, Seberang Jaya
Sunway Carnival Mall
time:- 10.30 pm


NIKON D80


Two and a half years ago Nikon announced the six megapixel D70, their first affordable enthusiasts digital SLR, it proved to be a very popular camera and strong competitor to the Canon EOS 300D (Digital Rebel). Just fifteen months later Nikon revealed the D70s which was essentially the same camera with a some subtle tweaks (improved AF, wider flash coverage, higher capacity battery, larger LCD monitor). And so just over fifteen months on from the D70s Nikon present the latest incarnation of their 'enthusiasts' digital SLR line, the ten megapixel D80.

The D80 slots nicely between the entry-level D50 and the semi-professional / professional D200, clearly based on the D70 design but also different enough to be seen as a completely new model. It features a ten megapixel DX format CCD (the same we presume as used by Sony in the DSLR-A100), the metering sensor from the D50 and numerous other items taken or modified from the D200.

UPDATE 18/Dec/06: In our original review a mistake was made in the measurement of the ISO sensitivity of the Canon EOS 400D as used for comparison, this has now been corrected and the releveant pages of this review updated.

Key features

  • 10.2 megapixel DX format CCD (1.5x FOV crop)
  • Image processing engine (similar to D200 / D2X)
  • 3D Color Matrix Metering II, 420 pixel sensor (same as D50)
  • 11-area AF system (new version of Multi-CAM 1000, similar to D200)
  • Custom Auto ISO (selectable maximum ISO, minimum shutter speed)
  • Configurable high ISO and long exposure noise reduction
  • Mechanical only shutter (maximum 1/4000 sec, flash sync to 1/200 sec)
  • Quoted 80 ms shutter lag (short viewfinder blackout; 160 ms)
  • Larger, brighter pentaprism viewfinder (x0.94 magnification)
  • Support for SD-HC (SD cards over 2 GB in capacity)
  • In-camera retouching
    • D-Lighting (shadow / highlight enhancement)
    • Red-eye reduction
    • Trimming
    • Monochrome
    • Filter effects
    • Small picture
    • Image overlay
  • Multiple-exposures
  • Compact body (smaller, lighter than D70/D70s)
  • Improved menu user interface (same as D200)
  • Higher capacity EN-EL3e battery (provides detailed information, same as D200)
  • Wireless flash integration (same as D200)

ed:- aku memang gemar amek gambar , cuci gambar & upload gambar. Tapi dengan keunikan membuat aku tertawan. tapi malangnya harga begitu mengakumkan...hehehehe
adakah aku dapat memilikinya.... :D

Tuesday, October 21, 2008

kocca kopitam, Jalan Raja Uda

Kocca Kopitam, Jalan Raja Uda

hari nie xde keja nak buat per...kami berpakat2 diantara turut serta adalah
aku, faiz , asri & rakan2 meluangkan masa utk beristirehat.

kawasan di Jalan Raja Uda..
hari nie hujan lebat ooooOOOOOooo......................





selamat tengahari

selamat tengahari & selamat menjamu selera tengahari... :)

mimpi-mimpi indah

SELAMAT MALAM MALAYSIA

JOM TIDO...

Thursday, October 16, 2008

KAMPUNG BARU PLENTONG TENGAH






BERITA PENGUSIRAN DAN PEROBOHAN RUMAH OLEH DEVELOPER BUKIT LENANG SDN.BHD DAN TINDAKAN REPRESIF SERTA PENANGKAPAN OLEH POLIS TERHADAP PENDUDUK DI KAMPUNG BARU PLENTONG TENGAH , JOHOR BAHRU.

15 Oktober 2008: Masyarakat di Kampung Baru Plentong Tengah, Johor, Malaysia mengadakan malam pertemuan bersama penduduk kampung dan sebahagian partisan dari luar serta NGO dan Kolektif yang ada di Malaysia. Musyawarah ini dilaksanakan dalam rangka perlawanan terhadap Developer Bukit Lenang yang akan menggusur kampung mereka pada besok harinya tanggal 16 Oktober 2008. Beberapa Ahli pengurus Kampung memberi arahan serta semangat kepada setiap penduduk agar terus bertahan serta melawan penggusuran secara paksa oleh pihak developer, walaupun pengesahan dari Mahkamah Malaysia belum menandatangi kesefahaman kepemilikan tanah kampung itu sebenar.

Pada sebelah malam hari juga di adakan pemutaran filem dokumentari tentang pengusiran oleh pihak berkuasa daerah disalah satu kampung yang terletak di selangor ,Malaysia serta pemutaran tentang ” Mari Beraktivisme” yang mengisahkan tentang sebuah kolektif di kuala lumpur mengisi agenda kolektif dengan berbagai aktifitas seperti Food Not Bomb, serta kesenian.Pemutaran film berakhir pada jam 00.30 dan dilanjutkan dengan Solat Hajat dan doa bersama oleh masyarakat kampung.
Sehingga jam 4 pagi masyarakat kampung terus berjaga-jaga agar kampung mereka dalam keaadaan selamat. Seperti yang dikatakan oleh Pak Taslim,”kami akan terus bertahan sehingga penempatan baru di Bukit Dagang siap”. Masyarakat kampung sehingga ke hari ini masih dalam status tidak jelas yang mana pertikaian tanah telah berlangsung selama hampir 23 tahun. “sekiranya mereka masih juga melakukan perobohan,mereka telah menghina mahkamah dan saya siap melakukan apa saja jika itu akan tetap tejadi” kata pak kasim yang bertindak sebagai ketua keselamatan Kampung Baru Plentong Tengah.

16 oktober 2008: Jam 7.30 pagi Masyarakat kampung mulai berangsur-angsur mendatangi tempat aksi berlangsung. Diperkirakan seribu orang masyarakat kampung akan turun untuk aksi pagi ini untuk melakukan aksi menolak penggusuran yang akan di lakukan oleh pihak Deveploper. Disamping itu kekuatan pihak polis yang berseragam diperkirakan seramai 200 orang , SB ( special Branch ) seramai 100 orang,dan FRU seramai lebih 100 orang dan sebuah helikopter yang mengintai dari udara. Terlihat juga ada puluhan masyarakat kampung yang masih berkumpul di masjid. Pada mesyuarah tetutup semalam, masyarakat kampung juga berantisipasi jika adanya provokator yang akan menimbulkan kericuhan pada aksi protes di jalankan.dalam pembicaraan itu juga antisipasi terhadap pihak polis yang berpakaian preman juga di waspadakan, sekiranya mereka akan menyelit masuk kedalam kumpulan masyarakat.

Jam 8.49 pagi: AJK memberi himbauan kepada masyarakat kampung yang masih belum turun kejalan untuk bersama turun untuk menyambut tetamu istimewa (Developer Bukit
Lenang Sdn Bhd). Terdengar bacaan ayat suci Al Quran dari Masjid yang mengiringi perjuangan masyarakat kampong untuk tetap bertahan dan menuntut hak mereka sampai itu semua tertunaikan oleh pihak deveploper.

Jam 9.15 pagi: Perhimpunan penolakan telah berkumpul semua di pintu masuk utama ke kampung . Pihak polis mengarahkan pasukan FRU untuk berada kelompok masyarakat dalm tujuan mengawal agar tidak terjadinya kericuhan dalam aksi. Pihak Polis cuba menangkap Encik Kasim yang bertindak sebagai ketua keselamatan, atas sebab di anggap sebagai provokator. Aksi berjalan dengan damai pada awalnya,dan masyarakat juga telah di himbau agar tidak melakukan tindakkan agressif.

Jam 9.30 pagi: Negosiasi antara peguam dan pemaju sedang berjalan.

Jam 10.25 pagi: Pemaju mendapat perintah tanpa notis bertulis dari mahkamah untuk merobohkan rumah-rumah kosong. Terlihat juga beberapa jentera berat untuk perobohan.

Jam 10.30 pagi: Peguam memberitahu penduduk kampung bahwa hasil perundingan dengan pihak pemaju gagal, dan pihak berkuasa memberi arahan perhimpunan bersurai dalam masa 10 menit.
Jam 10.32 pagi: Belum sempat 10 menit waktu yang di beri, FRU terus melakukan kekerasan terhadap pendemo yang sedang melakukan aksi duduk dengan menolak dan memukul para pendemo. AJK Keselamatan, Encik Kasim di tangkap secara paksa dan dipukul tanpa belas kasihan. Disamping itu juga beberapa orang penduduk, Encik Meon dan Encik Hassan di pukul oleh FRU hingga pingsan dan di bawa lari ke Hospital. Terlihat juga seorang wanita Tionghoa berusia 60tahun di pukul hingga tersungkur ke tanah. Anak-anak juga turut mendapat kekerasan yang tak sepatutnya.Pihak polis juga menangkap siapa sahaja yang berada di dalam perhimpunan itu. Turut di tangkap 3 orang aktivis dari SUARAM, dan 3 orang aktivis dari kolektif A//LC. Menurut informasi yang di dapat sekitar 45 orang lelaki dan wanita telah di tangkap oleh pihak polis.
Jam 10.44 pagi: Jentera berat di iringi pihak polis memasuki kawasan kampung dan merobohkan rumah penduduk. Masyarakat tidak dapat berbuat banyak kerana tertekan oleh penjagaan yang diiringi oleh tindakan represif.
Jam 11.00 pagi: Masyarakat kembali memenuhi halaman masjid, dan terlihat kesedihan atas kegagalan mereka untuk mempertahankan kampung.
Jam 11.20 pagi: Peguam lansung menuju ke Balai Polis Johor Jaya dengan tujuan menjamin mereka yang tertangkap. Tapi peguam tidak di benarkan masuk oleh pihak polis atas sebab akan mengganggu jalannya siasatan.

Jam 2.42 petang: Mereka yang di tangkap masih lagi di soal siasat oleh Pihak Polis, dan mendapat informasi, 4 orang peguam yang telah dihantar ke balai polis masih lagi tidak dapat berjumpa dengan tahanan.
Sekian saja informasi yang dapat kami sampaikan, dan kami akan menyampaikan informasi lebih lanjut.

Diisi oleh : Abdul Gapur ( Ahimsa Independence Media, Batam Indonesia yang saat ini berada di tempat kejadian).


SAMBUNGAN DARI INFORMASI DEMONSTRASIDI KP. BARU PLENTONG TENGAH JOHOR ---> INFORMASI DARI PARA PENDEMO YANG DI TANGKAP.
10.30 pagi: Para pendemo di tangkap atas sebab di tuduh membuat kekecohan pada aksi dilangsungkan. Mengikut dari pengelihatan di tempat, pihak FRU melakukan tindak kekerasan dahulu. Sedangkan waktu yang di beri untuk bersurai adalah 10 menit. Belum sampai waktu yang di tetapkan, pihak FRU langsung menggunakan kekerasan dengan memukul pendemo menggunakan rotan. Seorang peguam yakni Hasan Karim yang berunding damai dengan pihak polis juga mendapat tindakan represif dari pihak FRU .Dan tidak sedikit dari pendemo yang di pukul dan di sebat menggunakkan rotan. Aktivis-aktivis dari SUARAM dan kolektif A//LC juga mendapat tindakan keras sehingga leher dan kaki serta tangan mereka terdapat luka -luka.
10.50 pagi : Menurut informasi dari Balai Polis Johor Jaya, jumlah pendemo yang di tangkap pada waktu itu sekitar 28 orang. Menurut informasi dari orang kampong ada sekitar 45 orang yang di tangkap, dan mereka di bahagi kepada 2 Balai Polis. Dari 28 orang yang di tangkap di Balai Polis Johor Jaya, ada 2 orang wanita dan salah satu dari wanita itadalah Aktivis dari Suaram.
11.00 pagi : Para pendemo yang di tangkap tiba dibalai polis. Waktu di turun kan dari truck di balai polis berkenaan, para pendemo di gari merka secara ramai2 dan di layan seperti binatang., Para pendemo di himpun di khemah bagian parking kereta di balai polis tersebut. Salah seorang dari pendemo wanita yang di tangkap langsung memaki Polis sebagai penjahat, pembunuh bangsa ,penipu dsb. Pakaian–pakaian pendemo koyak rabak atas tindakkan yang dilakukan oleh pihak polis dan FRU.

11.30 pagi : Para pendemo yang di tangkap dibawa langsung ke pejabat CID. “kami di bawa ke atas oleh dua orang anggota polis yang tidak berunifom mengherdik rakan See Siew Min, yaitu salah seorang dari aktivis SUARAM , yang bertanya tentang kesalahan apa kami di tangkap” kata Bigso salah seorang aktivis dari A//LC . Siew Siew Min juga meminta nama dan no kad kuasa polis berkenaan agar tidak akan terjadi pencabulan hak serta kekerasan nantinya. Secara tetiba Polis tersebut berlembut kerana takut akan ancaman dari Aktivis tersebut.

12.20 pagi: Para pendemo di introgasi secara terpisah eorang demi seorang. Polis meminta mereka menyebut nama dan menyerahkan kad pengenalan para pendemo. Polis juga turut memaki hamun para pendemo yang di minta keterangannya dan polis juga mengeluarkan perkataan yang mengatakan “ korang semua bodoh sebab ikut perhimpunan haram”.

3.10 petang: Mereka di soal siasat atas sebab apa kenapa berada di tempat kejadian.Salah satu polis menyoal pendemo seaakan memaksa pedemo bersalah dan menybababkan kekecohan terjadi. Padahal polis dan FRU yang melakukan kekerasan dahulu.
4.20 petang: Peguam Hasan Karim datang dan memberi jaminan bahwa para pendemo tidak akan di penjara. Terlihat juga berbagai parti politik dan Ngo yang datang dan memberi sokongan kepada 28 orang para pendemo yang di tangkap.
6.30 petang: Para para pendemo di minta ambil gambar dan nomor siri tahanan dan cap jari seperti layak nya seorang penjenayah .Para pendemo harus menungu giliran untuk di ambil gambar dan cap jari.Peguam india , yang namanya tidak disebut datang member sokongan dan jaminan apa yang di perjuangkan akan Berjaya sahut peguam.sebab mereka janji akan tolong masyarakat kampong baru Plentong Tengah untuk memenangkan kes di Mahkamah pada 29 October nanti.
7.10 petang: Polis meminta jaminan orang kampung untuk pembebasan bersyarat para pendemo yang di tangkap. Penduduk kampung yang sudah berada di balai polis memberi jamnan kepada para pendemo yang di tangkap. Dalam masa yang sama polis menawarkan surat medical check up dari balai bahwa luka yang pada tahanan terjadi ketika demontrsi adalah luka yang bukan disebabkan oleh pihak polis dan FRU, tapi mereka menyatakan itu adalah luka yang di sengajakan oleh para tahanan.
7.40 malam: Semua Para pendemo yang di tangkap di bebaskan dengan keadaan pakaian yang koyak rabak, dan dalam masa yang sama para pendemo yang di tangakap harus kembali ke balai polis pada 30 Oktober untuk menyatakan mereka bebas sepenuhnya. Bagi mereka yang tidak hard pada 30 Oktober nanti, mereka akan dikenakan denda sebesar RM 1000. Kesemua tahanan ini akan di awasi waktu demosntrasi selanjutnya pada 29 hb ini.

Diisi oleh: Abdul Gapur (Ahimsa Independence Media Batam Indonesia yang saat ini berada di tempat kejadian ).

p/s : Semua informasi waktu dibalai polis adalah dari mereka yang di tangkap pada hari itu.Foto-foto pada waktu kejadian boleh dilihat di www.wassup-rockers.blogspot.com


p/s:- artikel ini aku ambil dari A//LIBERTY KOLEKTIF ! :D

Wednesday, October 15, 2008

SEPETANG D VILLAGE KOPITIAM , BANDAR PERDA (BUKIT MERTAJAM)

Kedai D Village yang terletak di Bandar Perda tidak jauh dari rumah aku (Permatang Pauh) , sekurang-kurangnya 6 KM, dan ia juga terletak bersebelahan dengan opis aku MPSP :)
Malam tadi aku,madlan, fozi , jart + kawan dia ( Nurul ).
Sesaja berjumpa dan berborak mengenai percutian hari raya yang lepas..
dah la tu ada WIFI.. dan bayaran pun atas pesanan makanan je. cas bil elektrik xde langsung..
so kami mmg berpuas hati dengan layanan dan persekitaran D Village.


Saturday, October 11, 2008

Petrol mungkin kembali RM1.92 seliter

Petrol mungkin kembali RM1.92 seliter

JOHOR BAHRU 10 Okt. – Dengan harga minyak dunia kini turun kepada AS$82 (RM287) setong, kerajaan membayangkan harga petrol di negara ini dapat kembali dijual pada harga RM1.92 seliter seperti dua tahun lepas jika harga minyak global jatuh di bawah AS$72 (RM252) setong.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, fenomena itu dijangka berlaku jika permintaan minyak mentah di pasaran dunia menurun dan tercetus kemelesetan ekonomi dunia.

“Kalau kita mahu menikmati semula harga petrol RM1.92 seliter, maka harga minyak dunia perlu turun mencecah AS$72 setong.

“Harga minyak dunia semakin menurun dan penurunan harga boleh berlaku sekiranya kurang permintaan di negara maju seperti Jepun, Eropah dan Amerika Syarikat (AS),” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan penaiktarafan kilang zip, YKK (M) Sdn. Bhd., yang bernilai RM6.4 juta di Larkin di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis berkenaan ialah Pengarah Urusan YKK, Sakato Nagasaki.

Penurunan kali terakhir harga petrol dan diesel di negara ini ialah pada 24 September lalu dengan harga minyak petrol jenis RON 97 turun kepada RM2.45 seliter, RON 92 kepada RM2.30 seliter, manakala diesel kepada RM2.40 seliter.

Sebelum itu, harga petrol ialah RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter.

Menurut Shahrir, penurunan harga minyak oleh kerajaan dibuat berpandukan fakta mengikut kadar pertukaran ringgit dengan dolar AS.

Jelasnya, jika nilai ringgit meningkat berbanding dolar maka harga minyak akan dapat diturunkan ke paras yang lebih rendah.

Katanya, keputusan mengenai penurunan harga minyak akan diketahui pada mesyuarat kabinet akhir bulan ini.

Sementara itu, Shahrir memberitahu, bukan kesemua barang keperluan di negara ini dapat dikawal harganya kerana ketiadaan mekanisme harga.

Contoh, terbaik, katanya, ialah santan kelapa.

“Santan tidak boleh dikawal kerana kita tidak tahu sukatan kepekatannya. Ada permintaan santan pekat dan santan cair, ini perkara logik yang harus difahami pengguna,” katanya.

Bagaimanapun, jelas beliau, kerajaan mengawal harga kelapa parut yang termasuk dalam 17 barangan kawalan pada musim perayaan.

Menurutnya, sebanyak 600,000 biji kelapa dari Indonesia telah diimport menerusi FAMA pada musim Hari Raya Aidilfitri lalu bagi membantu mengawal harga santan.

Shahrir menjangkakan tiada masalah permintaan akan berlaku pada perayaan Deepavali hujung bulan ini.

p/s:- entah le betui atau tidak? :D

Thursday, October 09, 2008

Richard Ashcroft - Break The Night With Colour (Abbey Road)

Richard Ashcroft - Break The Night With Colour (Abbey Road)

* lagu kegemaran ku..aku gemar irama POP :D



video

Wednesday, October 08, 2008

Thursday, 16th to Saturday, 25th October 2008: Emergency Festival, The Annexe, Central Market

image

EMERGENCY FESTIVAL! Sebuah Darurat Dua Minggu is a 16-day explosion of histories, images, narratives and sounds from the first Malayan Emergency from 1948-1960. A Multi-Arts Festival featuring theater, exhibition, film screenings & daily interactive presentations.

All happening at The Annexe, Central Market, KL

Info, schedules and more: fiveartscentre.org

What is THE MALAYAN EMERGENCY?

“The Malayan Emergency was a state of emergency declared by the British colonial government of Malaya in 1948 and lifted in 1960, as well as an insurrection and guerrilla war fought between government forces and the Malayan National Liberation Army around the same period. The state of emergency entailed the revocation of many civil rights, the granting of special powers to the police, and other measures aimed at the suppression of left wing political movements, especially the Malayan Communist Party (MCP). The guerrilla war was part of the ongoing conflict between the MCP and other leftists, and the colonial establishment, starting shortly after the Japanese withdrawal in 1945 and extending to the signing of the peace treaty between the communists and the government of Malaya in December 1989.” - read more: here

KEMBALI - THE BUTTERFINGERS


ini bukan promosi album KEMBALI, cuma beritahu sesaja....ini adalah album terbaru Butterfingers (KEMBALI) ..muzik memang terhibur untuk anda..aku pun dengar-dengar lagu dari Myspace mereka je...
so apa tunggu lagi..dengar je la... lagu2 mereka...memang syahdu dan enak telinga anda..

hahahaahha~


website:- www.butterfingers.com.my

buleh didapati:-

Klang Valley

1. Fantasy Music Center (Sunway Pyramid)

2. Muzik Ekpres (Shah Alam)

3. Victoria Music Center (Sq Wang)

4. Victoria Music Center (BSC)

5. Victoria Music (Amcorp Mall)

6. Rock Corner (1 U)

7. Rock Corner (Mid Valley)

8. Rock Corner (The Garden)

9. Rock Corner (Bangsar Village)

10. Rock Corner (The Curve)

Southern Malaysia

1. Inverno Music Station (Melaka Makota Parade)

2. Yee Hai (Melaka Makota Parade)

3. Pusat Music Swee Suat (Seremban Terminal 1)

4. Oriental Records (Kluang)

5. Eastern Music Center (Johor Bahru)

Northern Malaysia

1. Far East Records (Ipoh)

2. Friendly Records (Ipoh)

3. Artist Gallery (Penang Gurney Plaza)

East Coast

1. Fairy Music Center (Kuantan)

2. Exceed Music Centre (Kuantan)

3. Kemaman Music Center (Kemaman)

4. Muzikal Suara Emas (Kota Bahru)

Monday, October 06, 2008

Fenomena Telefon Bimbit

TIDAK lama dulu kita marahkan kepada televisyen kerana menyediakan rancangan panas sempena hari raya. Gara-gara itu menyebabkan orang tidak keluar rumah kerana asyik tunggu skrin tv untuk tonton rancangan khas. Acara kunjung mengunjung bagi mengeratkan silaturahim terjejas kerana rancangan hiburan itu.

Para artis yang bersinar banar mengambil bahagian dalam rancangan itu menjadi daya tarikan. Entahlah... orang kita, bila sebut fasal artis, bintang filem ia mengalahkan golongan lain. Hebat betul pengaruh arits dalam masyarakat Melayu. Kalah para ulama dan para alim dibuatnya. Orang tidak tampal gambar alim ulama di bilik tidur tetapi banyak gambar artis dan filem star di simpan di bilik tidur untuk dijadikan sumber ilham.

Lama kelamaan rancangan hiburan khas hari raya di tv tidak menarik lagi. Sebabnya ia menyediakan konsep sama setiap tahu. Tunjuk artis dan pelawak kacau dodoi atau buat ketupat, tak ada kisah lain. Tidak ada pembaharuan langsung. Mesejnya sama saja setiap tahun dari tahun 60-an hingga ke tahun 2000 sama juga.

Hari ini hiburan di tv itu tidak jadi fenomena merosakkan suasana dan roh edfitri lagi. Kita mungkin merasakan lega kerana perkembangan ini. Bagaimana pun ada fenomena baru yang boleh mengambil alih atau menjadikan manusia lalai dan syok sendiri. Fenomena ini menjadikan orang sanggup bersendirian, tidak mahu cakap dan tidak pedulikan sesiapa. Semuanya seperti orang kena penyakit angau.

Fenomena ini berlaku di mana-mana saja. Malah ia lebih teruk daripada fenomena hiburan di tv tadi. Apa yang dimaksudkan ialah feneomena telefon bimbit dan khidmat pesanan ringkas - SMS dan segala macamnya. Fenomena atau gila SMS atau gila telefon bimbit ini sungguh menyedihkan sekali. Orang yang terkena penyakit telefon bimbit dan main SMS ini tak akan pedulikan kepada dunia sekelilingnya lagi dan tidak peduli makan dan minum lagi.

Tidak kira di mana, atas kereta, dalam rumah, bawah pokok pun jadi. Pulak tu kini line telefon bimbit boleh diakses di mana-mana saja. Jadi ianya boleh digunakan di mana-mana tempat yang disukai. Kadang-kadang ke dalam bilik kecil pun diangkut telefon bimbit untuk membaca dan membalas SMS.

Semua orang juga kini memiliki telefon bimbit. Dari pelajar universiti sampailah kepada mak cik dan pak cik yang menoreh getah di bukit dan gunung. Sambil menoreh bercakap telefon dengan bluetooth di telinga. Begitulah canggihnya dan meluasnya penggunaan telefon bimbit. Rimau tengok pun naik heran.

Saya mulai terkesan betapa teruknya fenomena ini ketika mengunjungi sebuah keluarga saya di kampung dua tiga hari lepas untuk berhari raya. Keluarga berkenaan mempunyai tujuh anggota lima anak dua ibu dan bapa. Kesemua mereka ada telefon seorang satu malah ada yang sampai tiga. Sewaktu saya sampai dan memberi salam semua mereka sedang ralik dengan telefon masing-masing.

Kelima-lima si anak sedang berSMS. Begitu juga dengan si mak dan si ayah sedang bercakap dengan seseorang. Kerana masing-masing sibuk dengan telefon sampai salam diberi tidak terjawab oleh sesiapa. Si bapa bersalam pun sambil telefon terganggam ditangan, macam endah tidak endah saja. Begitu juga dengan mak, melayan isterinya saya seperti dalam mamai baru bangun tidur. Telefon tetap di telinga dengan kepala terangguk-angguk macam ibu angkut-angkut buat sarang.

Kelima orang anak dara dan bujangnya termasuk yang baru darjah satu tak usah ceritalah. Kedatangan kami langsung tidak dipandangnya kerana asyik menjawab SMS. Teruk!
Keadaan itu sungguh tidak menyenangkan. Rasa menyesal pula mengunjungi rumah keluarga berkenaan. Mereka merasakan kedatangan kami seperti menganggu ketenteraman mereka untuk bertelefon. Masa pulang saya berfikir sendiri betapa telefon bimbit kini sudah merampas kemersaan dan semangat hari raya. Sepatutnya tuan rumah bergembira menyambut tetamu, tetapi ini lain pula ceritanya.

Bukan setakat mula-mula datang saja. Ketika minum dan makan ketupat juga telefon masing-masing berdering membuatkan mereka tidak senang duduk. Si bapa bercakap bukan main lama lagi. Manakala si isteri pula tidak habis dengan ok...ok.... yang tidak juga ok (berhenti). Sungguh menyampah.

Dalam hal ini saya tidak salahkan kepada kecanggihan teknologi maklumat. Dunia hari ini memang memerlukannya. Tanpa peralatan itu dunia kita jadi sempit dan sunyi. Tetapi kalau ianya disalah gunakan sehingga menyebabkan boleh menjejaskan hubungan kemanusiaan segala kemodenan dan kecanggihan itu tidak membawa apa-apa makna lagi. Bukankah tujuan peralatan itu direka untuk menghubungkan manusia sesama manusia! Kalau ianya tidak diguna secara betul bukan kebaikan diperolehi tetapi keburukan!

artikel ini dipetik dari :- http://msomelayu.blogspot.com

Wednesday, October 01, 2008

Malam raya di sama gagah, permatang pauh

Hari raya akan tiba , diselubungi keindahan seruan takbir raya.
Keluarga mak mertua aku bersiap sedia untuk persiapan menyambut raya, Ramai anak sedara & ipar aku berkumpul di rumah. Ini lah kenangan aku yang tidak dilupakan.. lepas tu.. aku pergoi kerumah orang tua ku............dan tido disana.